בפסק דין שניתן בשבוע שעבר בבית משפט השלום בהרצליה על ידי כבוד השופט דוד יצחק עלתה השאלה האם פוסטים משמיצים בפייסבוק כלפי מוסך, בהם כינתה הלקוחה את המוסך בין היתר בכינויים "רמאים ונוכלים", מהווים לשון הרע על עסקים או שמא פרסום מוגן כ"הבעת דעה לגיטימית" שהיא חלק מהגנות תום הלב בחוק (ת"א 31937-09-22).
המקרה בקצרה - בעלת רכב חוותה תקלה חוזרת באחת המערכות החשמליות ברכב. הרכב היה בתקופת האחריות וכך הגיעה למוסך מספר פעמים כשלא הצליחו לתקן את התקלה. הלקוחה לא שילמה על הביקורים במוסך נוכח האחריות על הרכב ומערכותיו.
הפרסום העיקרי שנבחן בבית המשפט:
"הזהר. לא להתקרב. רמאים. ושרות מזעזע. ברצוני להזהיר אתכם לא להתקרב למוסך **** [השם שמור במערכת מטעמי פרטיות]. שרות מזעזע. 4 פעמים אותה תקלה כשבפעם האחרונה *** פשוט אמר תסעי עם התקלה. פשוט ככה כי לא בא לו לתקן, רכב חדש לגמרי. בושה וחרפה. *** וחבריו אנשים חוצפניים, שקרנים ונוכלים. ראו הוזהרתם.
מתכוונת לתבוע אותם. אם יש עוד אנשים שמעוניינים בתביעה עבור אי שרות או נזק שנעשה לרכב בכוונה תחילה. עקב חוסר מקצועיות ואמינות ונוכלות של *** וחבריו מוזמן לפנות אלי בפרטי.
כמובן נערב את הטלוויזיה, מדיה רשתות חברתיות. ושמרו על עצמכם שלא יעבדו עליכם"
בעקבות הפרסומים, המוסך הגיש תביעה כנגד הלקוחה בעילת לשון הרע ובסך של 100,000 ש"ח.
בית המשפט בחן את הפרסומים וקבע כי מדובר בפרסומי לשון הרע שאינם מוגנים בהגנת תום הלב, מאחר והלקוחה לא הצליחה להוכיח כי היה בפעולות המוסך ועובדיו משום "שקרים" או "נוכלות", מעשים שליליים העשויים לעלות גם לכדי פלילים - אך לא כך התברר במקרה זה.
בית המשפט קיבל את התביעה וחייב את הלקוחה בפיצוי למוסך בסך 30,000 ש"ח וכן הוצאות בסך 10,000 ש"ח.
הפסיקה בישראל עסקה רבות בסוגיית ביקורת צרכנית לגיטימית כלפי בעל עסק, כפי שזו מתבטאת בביקורת שלילית או פוסט בדף פרטי או אף בדף העסק עצמו.
ככלל, ביטויים הנוגעים לתפקוד העסק, מידע אינפורמטיבי וטענות ענייניות לגבי מקצועיות העסק, ייחשבו כביקורת לגיטימית על עסק, גם אם יהיו ביטויים שליליים וחמורים, וניתן יהא לטעון להגנת תום הלב ככל והדבר יגיע לתביעה משפטית.
להבדיל, הכפשות "מלוכלכות" הנוגעות לתכונות שליליות של עובדים או מנהלים בעסק, ללא ביסוס אמיתי, כגון הביטויים שהיו במקרה המתואר - "שקרנים ונוכלים" - אלה לרוב לא יזכו להגנת תום לב, מאחר ואלה חורגים מהבעת דעה לגיטימית על תפקוד העסק ומהווים לשון הרע על עסקים.
אנו ממליצים תמיד לחשוב פעמיים לפני פרסום פוסט פוגעני, גם אם נדמה שהוא לגיטימי. לפעמים הבשלה נוספת של הביקורת בטרם תצא לאור יכולה לעשות את ההבדל בין פרסום מוגן לבין פרסום המזכה בפיצוי כספי לפי חוק איסור לשון הרע.
ובכל מקרה, אם יש ספק - כדאי להתייעץ עם עורך דין מומחה בדיני לשון הרע.
*אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, ובכל מקרה מומלץ ליצור קשר ולהתייעץ עם עורך דין מומחה בדיני לשון הרע.
Comments