ביקורת צרכנית היא חלק בלתי נפרד מעולם הקניות המודרני. היא מאפשרת לצרכן לשתף את חוויותיו עם אחרים, ולסייע להם בקבלת החלטות מושכלות על בסיס ניסיון וחוויה אישיים. עם זאת, לא כל ביקורת צרכנית היא לגיטימית. ישנם מקרים שבהם ביקורת צרכנית יכולה להיחשב לשון הרע, ויכולה להוביל לתביעת דיבה כפי שנעשה לא אחת במשרדנו.
מהי ביקורת צרכנית?
ביקורת צרכנית היא הבעת דעה או תחושה לגבי מוצר או שירות. היא יכולה להיות חיובית או שלילית, והיא יכולה להתבסס על ניסיון אישי או על מידע ציבורי. ביקורת צרכנית יכולה להתבטא בכל דרך, כולל כתבה, מאמר, פוסט ברשתות חברתיות או אפילו שיחה בין חברים או מכרים.
מהי לשון הרע?
לשון הרע היא פרסום דבר על אדם או תאגיד, אשר עלול להביא לידי פגיעה בשמו הטוב או בפרנסתו. לשון הרע יכולה להתבטא בכל דרך, כולל כתבה, מאמר, פוסט ברשתות חברתיות או שיחה עם חברים. כפי שנראה בהמשך, על מנת שפרסום ייחשב לשון הרע ולא יהא מוגן, עליו להיות שקרי וחוטא למציאות.
מה ההבדל בין ביקורת צרכנית לגיטימית לבין לשון הרע?
ההבדל העיקרי בין ביקורת צרכנית לגיטימית לבין לשון הרע הוא בדרך ניסוח הפרסום ולעיתים גם במטרת הפרסום. ביקורת צרכנית לגיטימית נועדה לספק מידע לציבור, ולסייע לצרכן בקבלת החלטות מושכלות, זאת על ידי היקף רחב של פרטים ותיאור עובדתי עד כדי מדויק של חוויה צרכנית. לשון הרע, לעומת זאת, נועדה לפגוע בשמו הטוב של האדם או התאגיד שנפגע, ולרוב הדבר יתבטא בהצגת זווית מאוד מסוימת של המוצר או השירות עד כדי סילוף המציאות.
האם ביקורת צרכנית שלילית יכולה להיחשב לשון הרע?
ביקורת צרכנית שלילית לא תמיד נחשבת לשון הרע. כדי שביקורתית שלילית תיחשב לשון הרע, היא צריכה לעמוד בשני תנאים:
היא צריכה להיות שקרית. אם הביקורת נכונה עובדתית, מפורטת וניתן להוכיח שהוא תואמת את המציאות באופן מובהק, לרוב הביקורת תחסה תחת הגנה ולא תיחשב לשון הרע.
היא צריכה להיות בעלת פוטנציאל לפגוע בשמו הטוב של האדם שנפגע. אם הביקורת היא חסרת משמעות עבור הקורא הסביר, לרוב היא לא תיחשב לשון הרע.
דוגמאות לביקורת צרכנית לגיטימית
אדם כותב ביקורת שלילית על מסעדה, לאחר שחווה שירות לקוחות גרוע או מנות ברמה ירודה.
אדם מפרסם פוסט בפייסבוק, שבו הוא מספר על חוויה שלילית עם מוצר מסוים שקיבל או רכש.
קבוצת צרכנים יוצרת אתר אינטרנט, שבו היא מפרסמת ביקורות על מוצרים ושירותים שונים.
דוגמאות לביקורת צרכנית שניתן לפרש כהוצאת דיבה
אדם טוען כי מוצר מסוים גורם למחלות, על בסיס שמועה בלבד.
אדם מפרסם תמונה של בעל עסק, שבו הוא נראה באור שלילי כשהדבר מנותק מההקשר.
אדם מפרסם פוסט בפייסבוק על נותן שירות, שבו הוא מייחס לנותן השירות מעשים פליליים כגון מירמה בלא שיש בסיס לכך (ללא הליך משטרתי/משפטי וכדומה).
כיצד להימנע מהוצאת דיבה
כדי להימנע מהוצאת דיבה, חשוב לוודא שהביקורת שלך היא נכונה ויש לה בסיס. אם אתה לא בטוח אם הביקורת שלך היא נכונה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין.
דוגמה מן הפסיקה העדכנית בישראל:
ביום 21/9/2023 ניתן פסק דין במקרה שיכול לשמש דוגמה טובה לנושא מאמרנו.
מדובר בזוג עולים מרוסיה שביקשו לייבא את רכושם מרוסיה באמצעות מכולה בהובלה ימית ולשם כך שכרו שירותים ייבוא ועמילות מכס מסוכן ישראלי. לימים המכולה הגיעה כשתכולתה ניזוקה ובעלות של כמה אלפי שקלים. הסוכן הבטיח לזוג העולים כי יקבלו פיצוי כספי בגין הנזק, דבר שלא קרה במשך זמן רב.
לבסוף ומתוך ייאוש, הזוג פירסם פוסט בקבוצת פייסבוק ובו שיתפו באריכות ובפירוט רב את החוויה שלהם עם הסוכן הישראלי. הזוג ציין במפורש שהם משתפים את חוויתם העגומה כדי לחסוך כאבי ראש לאחרים שאולי יזקקו בעתיד לשירותים דומים מסוכן זה.
הסוכן הישראלי תבע את הזוג בטענה שהפרסום שביצעו בפייסבוק מהווה לשון הרע ודרש מהם פיצוי של לא פחות מ-100,000 ש"ח ללא הוכחת נזק(!). בית המשפט השלום בחיפה שדן בתיק דחה את תביעת הסוכן וקבע כי הביקורת שכתבו הזוג, היא ביקורת צרכנית לגיטימית ומוגנת על פי הגנת תום הלב שבפרסום. בית המשפט חייב דווקא את הסוכן בשכר טרחת עו"ד לטובת זוג העולים בסך 8,000 ש"ח, בשל דחיית התביעה.
(לפסק הדין המלא ראו: ת"א (חיפה) 50003-08-21 - יוסף רשקובן נ' קטרינה שטיין (פורסם בתקדין ובנבו).
לסיכום
ביקורת צרכנית היא חלק חשוב ובלתי נפרד מהעולם הצרכני בימינו. היא מאפשרת לצרכן לשתף את חוויותיו עם אחרים, ולסייע להם בקבלת החלטות מושכלות. עם זאת, חשוב לזכור כי ביקורת צרכנית יכולה להיחשב לשון הרע, ויכולה להוביל לתביעת דיבה. כדי להימנע מהוצאת דיבה, חשוב לוודא שהביקורת שלך היא נכונה ויש לה בסיס עובדתי.
משרד עורכי הדין שי אנגלברג מומחה בתביעות דיבה ולשון הרע באינטרנט וברשתות החברתיות.
מעוניין להגיש תביעה בגין פרסום לשון הרע? הוגשה נגדך תביעה בגין פרסום לשון הרע?
הגעתם למקום הנכון - צרו קשר עם משרדנו עוד היום לייעוץ ראשוני ללא עלות.
Comments